Sådan slipper du af med kramperne!

Slap af i alle dine muskler også der hvor du har krampe. Når du er helt afslappet og efter en udånding, holder du dig for næsen og holder dit åndedræt indtil du føler de første tegn på ubehag. Husk du skal kunne trække vejret gennem næsen, lydløst og roligt efter perioden med vejrholdning.

Når du slipper næsen efter denne periode med vejrholdning, tager du et lille, kort åndedræt i stedet for et langt og husker kun at bruge mellemgulvet, maven og så umiddelbart efter slappe alle muskler af. Tag nu endnu en indånding, mindre end det foregående, brug mellemgulvet, og igen slap fuldstændigt af.

REDUCERET VEJRTRÆKNING FOR AT FJERNE KRAMPER

Efter hver udånding, skal din indånding være 20-30% mindre end din normale vejrtrækning. Disse vejrtrækninger foregår kun gennem næsen og ved hjælp af mellemgulvet! Slap så alle dine muskler fuldstændigt af. Dit mål er at vedligeholde en let åndenød de næste 1 – 2 minutter.  Denne teknik hjælper dig med at stoppe eller fjerne kramper 2 – 10 gange hurtigere end hvis du ingenting gjorde eller brugte konventionelle teknikker (afslappe og strække de påvirkede muskler eller områder)

Nogle spasmer vil måske kræve en periode hvor du arbejder med et nedsat åndedræt således af din automatiske vejrtrækningsmønster er langsommere og lettere – og derfor giver en højere iltning af kroppen.

Hvis du bruger denne måde at trække vejret på om natter når du har kramper i benene, musklerne i fødderne, maven eller kramper under menstruation, skal du huske at ligge på maven eller på venstre side.

Hvorfor virker det?

Resultatet af denne øvelse er at hyperkapnia (forøget CO2 niveau) undertrykker forhøjet, eller unormal neuron irritation og genvinder de normale transmissions signaler i det netværk af nerver som arbejder med at kontrollere muskelcellers arbejde og øger blod og ilt leveringen til de berørte områder. Den samme mekanisme kan du overføre direkte til muskelkramper ved svære menstruations og når du sover om natten.

Mens almindelige smerter som følge af kramper i ben, fødder og maven kan reduceres eller stoppes i løbet af et par minutter skal der arbejdes  mere på iltning af kroppen for helt af fjerne ømheden som følge af menstruation.

 

Tak fordi du deler med andre:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Add to favorites
  • LinkedIn
Dette indlæg blev udgivet i Nyttig viden, SPORT og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

En kommentar til Sådan slipper du af med kramperne!

  1. Pingback: Hvad er grunden til at du får kramper? | Buteyko Instituttet

Der er lukket for kommentarer.