Hvad er grunden til at du får krampe?

Kender du til at få krampe i benene, fødderne og maven?

Kliniske undersøgelser tyder på at mennesker med normal iltning i kroppen ikke oplever nogen form for kramper, heller ikke kramper i fødderne, benene, maven eller andre typer kramper.

Når vi hyperventilerer, er der mindre O2, ilt og CO2, kuldioxid tilgængelig for kroppens celler. (Brown et al. 1953)

Et lavt niveau af CO2, kuldioxid og O2, ilt, betyder at nervecellerne bliver over ophidsede og foretager ufrivillige sammentrækninger af muskelfibrene. (Brown et al, 1953; Macefield et al, 1991; Schwartz et al, 1993; Seyal et al, 1998, Sparing et al, 2007).

Derfor er overånding direkte skyld i at muskel- og nerveceller kramper.

Kramper i muskelceller på grund af hyperventilering

Normal vejrtrækningsmønster: 6 l/min.
12 åndedræt i min. 40mm Hg aCo2 

Muskel som er afslappet og vel iltet

Ineffektivt åndedrætsmønster: (hyperventialtion)
12l/min. >18 åndedræt/min. <35 mm Hg a CO2 

Muskel som er stram, forsnævret og muligvis hypoksisk

Nervecellen er rolig og afslappet og har en højt irritabilitetsgrænse  

Nervecellen er irritabel og overophidset på grund af lav irritabilitetsgrænse

Derfor er en effektiv behandling af kramper og spasmer baseret på et sundt åndedrætsmønster der øger niveauet af CO2 og O2 i musklerne i benene, fødderne og maven.

Du kan også mangle nogle mineraler såsom kalcium, magnesium, natrium og kalium.

Du kan ikke måle din vejrtræknings hyppighed blot ved at tælle åndedragene.

Hvor stor er sandsynligheden for at du får kramper?

Vejrtrækningshyppighed Hvordan er din krops iltning 

Om morgenen?

Tag testen

Mulighed for krampe
Mere end 20 åndedrag pr. min. 

 

Mindre end 20 sekunder Meget sandsynlig
15 – 20 åndedrag pr. min. Et sted mellem 20 – 30 sekunder Sandsynligt
12 – 15 åndedrag pr. min. Et sted mellem 30 – 40 sekunder Ret sjældent
12 eller mindre end 12 åndedræt pr. min. 

 

Mere end 40 sekunder Næsten umuligt

Du kan læse mere om hvordan du kommer af med kramperne i løbet af et par minutter i indlægget “Sådan slipper du af med kramperne”

Tak fordi du deler med andre:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Add to favorites
  • LinkedIn
Dette indlæg blev udgivet i Nyttig viden, SPORT og tagget , , . Bogmærk permalinket.