Fysisk aktivitet forbedre kroppens og cellernes ilt niveau

Nøgleområder i forbindelse med fysisk aktivitet som forbedrer kroppens og cellernes ilt niveau:

Næsevejrtræning: Alle fysiske udfoldelser skal foregå via næsevejrtrækning, altså både ind-og udånding gennem næsen. Dette fører til øget CO2 og NO i cellerne, nedsætter hjerteraten når det drejer sig om den samme intensitet af træning, bedre ilt transport, øget aerobic forbrænding og nedsat mælkesyre produktion.

Varighed af fysisk aktivitet: Jo længere aktiviteten varer desto større er virkningen

Intensitet eller hastighed: Ved lavere kontrolpauser (CP), dvs. lavere end 25 – 30 sekunder er den mest effektive træning næsevejrtrækning hele tiden og træning med max. intensitet. Jo højere kontrolpausen (CP) er, mere end 30 sekunder, er kontrol med vejrtrækningen efter træningen en meget vigtig faktor der er bestemmende for at du får det fulde udbytte af træningen.

Transpiration: Sved fjer talrige gift- og affaldsprodukter og hjælper dermed fordøjelseskanalen, leveren, nyrerne og andre af kroppens organer. Professor Buteyko mente det var nødvendigt at svede hver dag.

Rystelse eller mekaniske vibrationer af hele kroppen eller fuld kropsvibration: Hvert trin vi tager, når vi løber eller jogger, stimulerer vores lymfesystem og hjælper til med at fjerne affaldsprodukterne som uundgåligt opstår ved såkaldte fysiske lidelser.

Hvilken type fysisk træning er mest effektfuld?
Professor Buteyko mente at det at løbe eller jogge er den allerbedste fysiske aktivitet for mennesker – naturligvis med undtagelse af mennesker som har problemer med deres bevægeapparat, brækkede lemmer, svær gigt osv. Andre aktiviteter, f.eks. power walking, cykling, vægtløftning, forskellige former for yoga og svømning kan have næsten lige så god effekt som løb. Det er en god ide for alle, også de der ikke er løbeentusiaster, at foretage sig noget der giver sved på panden – det kunne være en tur i saunaen og mekanisk rystelse af kroppen, altså trampolinspring eller at anvende en maskine der giver vibrationer i hele kroppen.

Husk lige på at en megen langsom, systematisk og gradvis start er en meget vigtig faktor for at opnå succes i ethvert træningsforløb.

 

Tak fordi du deler med andre:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Add to favorites
  • LinkedIn
Dette indlæg blev udgivet i Nyttig viden og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *