Fordele ved fysisk aktivitet

Udgivet den 8. februar 2011 af Lise Windfeld Bornerup

Ilten i din krop øges!

Professor Buteyko sagde i sin forelæsning på Moskva Universitet den 9. december 1969:

”Sygdomme kan kureres ved almindelig fysisk udfoldelse. Der er ingen grund til at bruge 3 timer hver dag for at genoptræne sin vejrtrækning. Det man skal gøre i stedet for, er at arbejde hårde fem timer hver dag; så hårdt at du får sved på panden. Det vil kurere astma, forhøjet blodtryk, angina pectoris og andre lidelser.”

Hvis vi nu forestiller os at du har en til to timer hver dag til at forbedre din krops ilt niveau, hvad er så den allerbedste måde at bruge tiden på?

I første række vil det afhænge af din øjeblikkelige kontrolpause og din almene helbredstilstand. Hvad skal din morgen kontrolpause være for at du kan være fysisk aktiv og arbejde med dit åndedræt i løbet af dagen?

Ifølge professor Buteyko er fysisk aktivitet eller fysiske øvelser det mest naturlige for normalt sunde mennesker til at øge iltniveauet i cellerne. Ganske naturligt er det også at hvis niveauet af ilt i cellerne er lavt kan det være svært og i nogle meget svære tilfælde, helt umuligt. Det er derfor væsentligt at holde sig for øje at det fysiske genoptræningsprogram skal tilpasses til den øjeblikkelige helbredstilstand og ilt niveauet i cellerne.

Samtidig er det nødvendigt at forstå hvordan fysisk aktivitet og kroppens ilt niveau, eller vores ubevidste vejrtrækningsmønster, influerer og interagerer med hinanden.

Sådan influerer kroppens ilt niveau på vores evne til at træne.

Ilt niveauet i kroppen Ønsket eller evnen til at træne
01 -05 sekunders kontrolpause (CP) Enhver fysisk aktivitet kan være livstruende fordi der kan forekomme akut forværring på grund af alvorlig overånding og alvorligt lavt ilt niveau i kroppen
05- 10 sekunders kontrolpause (CP) Enhver træning, selv langsom gang på jævnt underlag er hårdt på grund af alvorlig åndenød. Det kan være årsag til forværring af  helbredsproblemer (astma anfald, angina, kramper osv.)
11 -20 sekunders kontrolpause (CP) Mange mennesker oplever og klager over kronisk træthed men kan gå i timevis på en jævn overflade kun ved hjælp af næse-vejrtrækning
20- 30 sekunders kontrolpause (CP) Der er få eller slet ingen klager over træthed. Fysisk aktivitet, f.eks. rolig afslappet jogging volder ingen problemer, overhovedet. Det kan kræver et betragtelig psykologisk overskud og selvdisciplin
30 – 40 sekunders kontrolpause (CP) Træning er dejligt og forholdsvist enkelt. Det dog en god ide at have et dagligt skema og træningsrutiner for at fastholde den gode selvdisplin
40 – 60 sekunders kontrolpause (CP) 

Mindre end 40 sekunders morgen kontrolpause

Træning er let, enkel og ukompliceret. Næsevejrtrækning under træningen falder helt naturligt og er behageligt
Over 40 sekunders kontrolpause (CP) om morgenen Træning er en fornøjelse og mennesker er fulde af energi forudsat at de spiser sund mad. De har en naturlig trang til træning. Hvis de undlader at lytte til deres naturlige trang til at træne vil deres kontrolpause falde.

 

Tak fordi du deler med andre:
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Add to favorites
  • LinkedIn
Dette indlæg blev udgivet i Nyttig viden og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /var/www/buteykoinstituttet.dk/public_html/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *